Bir uluya “Tasavvuf nedir ?” diye sordular; “sıkıntı çağında, gönülde genişlik bulmaktır” dedi.

Mevlana, Mesnevi

 

METAFİZİKSEL VE FENOMENTAL YARGILAR

 

Duygularımızı , algılarımızı aşan doğaüstü konuları inceleyebildiğimiz yeri , metafizik felsefe alanı iken, somut , algılanabilir ve deneylenebilir olaylar , fenomentoloji alanına giren konulardır.

 

Metafizik , “fizik ötesi” anlamına gelen bir bilim alanıdır. Metafizik sözcüğü ilk olarak M.Ö. I. yüzyılda Rodoslu Androkinos tarafından ortaya atılmıştır.  Androkinos’un  Aristotales’in (M.Ö. 322-384) eserleri bir araya getirme gayreti sonucunda , Aristotales’in fizik ötesinde incelediği konular , metafiziğin konuları olarak kabul edilmiştir. Aristotales’e göre doğa dahil , felsefenin bütün alanları kendi metafiziğine dayanır.

Aristotales’in tanımı ile Tanrı “düşünmenin düşüncesidir.”   Metafizik kavramı Antikçağ’da ve Ortaçağ’da kilisenin etkisiyle etkinleşmiş , ancak Rönesans ve Aydınlanma –  düşüncesinin gelişmesi ile metafizik felsefenin gerekliliği sorgulanmaya başlanmıştır. Immanuel Kant (1724-1804) eleştirel felsefenin babası olarak anılır, metafizik bilim dalında da ün yapmış bir filozoftur. Kant’a göre deneye dayanmayan metafizik yazılarının hepsi doğuştandır ve bu nedenle metafizik alanında “bilimsel bilgi”olanaklı değildir. Ancak Kant metafizik yargılarını ikiye ayırır , bunlar “analitik yargılar” ve “sentetik yargılar”dır. Analitik yargılar “aydınlatan” yargılar ve sentetik yargılarda bilgimizi “genişleten” ve “çoğaltan” yargılardır. Bu bağlamda Kant , gerçek bilgilere ulaşmak , yalnız kavram bilimselliği ile değil sentetik yargılama yoluyla da yapılabilir ifadesini kullanır. Fenomentoloji felsefesine göre nesne, öznenin dış dünya ile girdiği ilişkiler neticesinde duyu organları ile algıladığı bir deney verisidir.

Neden – sonuç ilişkisi içinde ele alınan doğa kanunları belirli bir takım koşullar içinde elde edilen sonuçlar neticesinde bir kesinlik değeri taşır. Neden-Sonuç anlamı iki bölümde ifade kazanır. Birinci bölüm sebep, ikinci bölüm ise sonuç bildirir.

Bu tür ilişkilerde eylemin hangi nedenlerle meydana geldiği önemlidir. Bir anlamda , fenomentoloji bazı metafizik olaylarının gerçeklik tezini destekleyen bir bilim dalıdır. Tekrarlarsak fenomen , somut ,algılanabilir ve denenebilir olaylar ve nesnelerdir. 13.  yüzyıl skolostik filozof ve ilahiyatçısı Thomas Aquinas sonlu ve algılanabilir varlıkların sebepsel nedenle incelenmesi yoluyla Tanrının tanımlanabileceğini ileri sürmüştür.

Bu bağlamda fenomentoloji yaklaşımı metafizik kavramını desteklemekten uzaktır. Ve bu nedenle Tanrı’nın varlığı fenomenal değil sadece metafiziksel bir olgudur. Tanrı’yı göremeyiz , ona dokunamayız onu deneyleyemeyiz, Tanrı doğaüstü bir cevherdir.

Tanrı ne surette olduğunu insanoğluna göstermek istememektedir. Kanımca da doğrusu da budur. Kitabın ilerleyen bölümlerinde Tanrının kozmik evrensel yasalarına ayrıntılı olarak yer vereceğiz.  Ve bu yasaların fenomen niteliğinde olan boyutlarını hipotez anlamındaki bir bilimsellikle ifade ederek , Tanrı’nın varlığının da , metafiziksel bir fenomen olduğunu neden-sonuç ilişkisi içinde sonuçlandırabiliriz.

Tıpkı şu neden-sonuç cümlesinin ifadesi gibi.  Tanrının kozmik evrensel yasalarının prensipleri somut algılanabilir ve denenebilir olaylardır bu nedenle Tanrı vardır.

 

HABERLER

< >
  • Çocuklarda karın ağrısını hafife almayın

    Çocuklarda sık görülen rahatsızlıklardan biri olan karın ağrılarının çoğu önemli olmayan sağlık sorunlarına bağlıdır.Ancak uzun süren ve tekrarlayan ağrılar araştırma ve tedavi gerektiren hastalıkların habercisi olabilir. Prof. Dr. Ender Pehlivanoğlu “Acil durumlar dışında 3 aydan uzun süren ve çocuğun günlük yaşantısını etkileyen ağrı kronik karın ağrısı ...
    HT:19.06.2017 trthaber.com

    Devamını Oku

  • Hazır gıdalar unutkanlığa neden olur mu?

    Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Okan Bölükbaşı unutkanlık konusunda ilgi çekici açıklamalar yaptı.Dikkat dağınıklığı şehir hayatının vazgeçilmez bir parçası oldu. Herkes unutkanlıktan yakınarak “alzheimer oldum!” endişesi ile nörologlara koşuyor. Oysaki gerçek böyle değil. Şehir insanını kuşatan zor koşullar, yazılı ve görsel basının devamlı
    HT:19.06.2017 trthaber.com

    Devamını Oku

  • Teknoloji el hastalıklarını artırdı

    Ellerimiz, teknolojik aletlerin uzun süreli kullanımına, bir de yanlış pozisyonda kullanmanın yol açtığı yıpranma eklendiğinde son yıllarda daha fazla risk altında.Gün içerisinde yeterince yorulan ellerimiz, teknolojik aletlerin uzun süreli kullanımına, bir de yanlış pozisyonda kullanmanın yol açtığı yıpranma eklendiğinde son yıllarda daha fazla risk..
    HT:19.06.2017 trthaber.com

    Devamını Oku

tüm haberler

 
kafa topu film izle 2017 cs go crosshair eskişehir escort eskişehir jigolo sex hikaye seks hikayeleri
escort bayan
escort bayan
çeşme escort
kemer escort

çorlu escort